tisdag 8 november 2011

Dagens asgarv

Jag berättade för pojkarna att väldigt många svenska män (så gott som alla) lagar mat, städar och tar hand om sina barn De kan till och med bära dem i en sele på magen eller köra dem i vagn på stan.

Den informationen var svårsmält. De tror fortfarande att jag skämtar. Hur de reagerade när jag berättade om pappaledighet ska vi inte ens prata om.

Nu har jag inte kommit hit för att ändra på den ugandiska kulturen (fastän jag ofta skulle vilja) och det är ju inte direkt killarnas fel att de inte kan föreställa sig en man som tar hand om hushållet, men jag tänker att det ju inte kan skada om det får veta hur saker och ting fungerar utanför Ugandas gränser.

Kanske, kanske kan det så ett frö och leda till eftertanke i deras framtida förhållanden.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar