lördag 26 november 2011

Det är roligt nästan jämt...

Den här lördagen tar inte hem priset för bästa direkt. Som om grabbarna har drabbats av någon slags masspsykos idag, det ena fallet har avlöst det andra.

Det var meningen att det skulle bli en trevlig dag. Jag och Alex var med Stuart på hans skola då förskolebarnen där "tog examen", och Stuart, som är så duktig på att dansa och sjunga hade valts ut till att uppträda på tillställningen. Det var en härlig fest, problemet var att den var alldeles för lång.

Tanken var att de skulle avrunda för lunch vid 13-tiden men allt drog ut på tiden och de slutade inte förrän klockan 14.30. Stuart var vrålhungrig. Tyvärr blev det något missförstånd som gjorde att han missade att ta mat med sin klass, han blev istället tillsagd att ställa sig i en annan kö som var väldigt lång. Då tappade han humöret och gick och satte sig för att sura i en hörna istället. Vi hjälpte honom att komma längre fram i en annan kö men tydligen var inte det bra nog åt vår käre herre så han lämnade ytterligare en gång. Nu började jag bli irriterad. Då går vi hem så får du ta något att käka hemma istället, sa jag. Lets go. Tror ni han kom? Nix. Nej, då skulle han plötsligt gå någon annanstans och ville förmodligen att vi skulle följa efter och truga ännu mer. Icke tänkte jag, det vore väl en syn. Musungon med hennes olydiga unge. Den bjuder jag inte på. Så jag och Alex lämnade honom där istället och traskade hemåt. Arg var jag men samtidigt lite orolig. Gillar inte att lämna killarna på det viset när de är upprörda, lätt att de får för sig att hitta på andra dumheter. När vi kom hem sa jag till Alex att vi ger Stuart en halvtimme, om han inte kommit tillbaka får vi se till att hämta hem honom. Två minuter senare kom han trumpet gående. Vi pratade med honom. Jag berättade att jag var besviken på honom, att jag tyckte det var onödigt av honom att ställa till en såda scen, att ge folk en sån bild av honom när han i vanliga fall har en så härlig personlighet. Han förstod vad vi menade och bad om ursäkt.

Allt väl så. Med Stuart ja. Dags för nästa tre. 

Egentligen handlade det bara om småsaker. Men när man är tvungen att sitta i närmare en timme med var och en blir man ganska trött och har en viss förståelse till varför många här väljer det snabba sättet istället, d.v.s. käppen, när de disciplinerar sina barn (nej nu driver jag bara med er, men lite trötta blev vi). Slutet gott, allting gott i alla fall. Nu är de alla iväg och tittar på fotboll och är enligt uppgift på strålande humör.

Jag har fått en stund ensam hemma. Behövligt efter idag. Tycker dock synd om Alex, han skulle verkligen behöva en break, men han vägrar. Ska jag tvinga människan till att vila? Det får jag nog snart göra.

Som sagt, kanske inte den bästa av lördagar men så blir det ibland. Vi tar nya tag och hoppas på en bättre söndag. Här är lite bilder från dagens festligheter.

Förskolebarnen "tog studenten"

Med hatt och kåpa. Hur sött?

De äldre barnen bjöd på traditionellt skådespel. Stuart sjunger i bakgrunden.

De var otroligt duktiga

Stuart dansar  traditionell dans

Det här gjorde en dålig dag mindre dålig. Denna lilla snäcka kom och ställde sig nära mig och tog min hand. Sen stod hon kvar  sådär i säkert 15-20 minuter utan att säga ett ord. Alex sa att "she is comfortable like that". Jamen då ska vi inte störa henne, tänkte jag och lät henne hållas.

 

4 kommentarer:

  1. Hej, gud vilket bra jobb ni gör. Blir alldeles rörd. Ska föra över lite pengar ikväll, men som student är det tyvärr inte mycket.
    Men så hade jag en idé. Du skrev att Lisa är från Tyskland och som jag förstod är hon på väg tillbaka dit?
    Jag skulle jätte gärna vilja ordna någon form av insamling till er och eftersom jag bor i Tyskland kan jag inte hänvisa till eran svenska blogg. Så tänkte att det skulle vara svårt för de som jag vill få att spendera att förstå vad ni gör. Så kanske kunde jag få Lisa att komma och berätta om det ni gör om jag lyckas ställa till med något litet event här i Tyskland? Då skulle nog många vara beredd att bidra med en slant. Om du/ni tycker det låter som en bra idé så hör av er. Jag vill så gärna hjälpa.

    SvaraRadera
  2. Gud vilken fin blogg, sitter och ler åt vad era " skitungar" gör.

    Har bara en liten fråga, fick ni reda på vad det var för ras på den där urgulliga hunden ? :D Den sorten finns säkert inte i Sverige, men man vet ju aldrig! :)

    SvaraRadera
  3. Ik: Lisa åkte vidare igår, hon skulle till Malaysia om jag inte minns fel. En riktig globetrotter, så det kan nog bli svårt att få hennes hjälp. Men om du kan ordna en insamling i Tyskland på annat vis så är det ju guld värt. Vilket härligt initiativ!

    Ida: Hundrasen, jag vet faktiskt inte. Och vi la planerna på att skaffa hund på is. Det är redan mycket nog här med ungar, kaniner och höns. Kanske i framtiden att vi skaffar en hund.

    SvaraRadera
  4. Har suttit och läst eran blogg i över en timme nu, inlägg efter inlägg och gud vilket jobb ni gör! Jag blir så rörd när jag läser hur mycket arbete och tid ni lägger ner på denna underbara organisation.

    Riktigt roligt att ni lägger ut så mycket bilder och att man får följa med er på alla dagliga äventyr. Ska bli kul och läsa om hur ni startade allting, har inte hunnit till dom första inläggen än :).

    Självklart så satte jag in ett litet bidrag till er, och jag kommer definitivt att fortsätta att läsa denna blogg. Kram Sandra.

    SvaraRadera