måndag 21 november 2011

Vår söndag

Ville sova meeer. Ibland lyckas jag somna om när jag lägger något för ögonen men igår funkade det inte. Upp och hoppa istället.

Kom ut i vardagsrummet och hittade Dan, Stuart och Ian spelandes kort.

James ställde i ordning efter frukosten.

Gick ut och hittade Gwanga vid grillen. Han torkade sina brallor. Men var höll de andra hus?

Aha. Got you (med händerna i kakburken). De hade hittat lite rester från gårdagens middag.

Alex och Aje hade varit ute och fixat något.

Francis tittade förbi en kort stund. Han hade ett ärende i stan. Han sa att det går bra för honom och att han också har pluggat hårt inför slutproven.

Gick in igen där förberedelser för kyrkan var i full gång. Ian är noga med att tvätta ansiktet men hade misslyckats med att hitta en handduk att torka sig med.

Dan & Brian

Aje smörjer fejset. Vad tycker no om hans skor förresten? Han har köpt dem för sparad veckopeng och ääälskar dem. Jag var något skeptisk till vita tygskor på Kabales leriga gator men vi lät honom vara. Och han tar onekligen väl hand om dem.

"Var är mitt skärp?" "Har någon sett mina skor" "Vem har snott mina brallor?"

Äntligen redo, de gick ut och väntade på Andrew...

...som kom efter en liten stund.

Jag och Alex begav oss till marknaden istället för att handla inför kvällens söndagsmiddag. Guacamole stod på menyn så jag såg till att få tag på några fina avokado. Billigt som attan, typ 75 öre styck.

Vi tog boda-bodas vidare till nästa stopp....

...slaktaren. Vi skulle nämligen grilla fläsk på kvällen.

Sedan till vår grönsakshandlare. Enda stället i stan där man kan hitta isbergssallad. Godaste jag någonsin smakat dessutom. (Syns tyvärr inte på bild)

Efter lunch fick vi besök av en tysk volontär som heter Lisa. Hon lärde killarna att göra drakar. Mycket uppskattat.

Tugume och Brian försöker fixar stommen till sina drakar

Likaså Ivan

Men han råkade visst skära sig i fingret. Alex plåstrar om.

De täckte stommarna med tidningspapper

Vissa föredrog att jobba på verandan

Ian säger tjena

Att säga att de flög, är något av en överdrivt. Det var inte mycket till vind. Men grabbarna hade kul ändå. Nästa gång det blåser upp ska vi ta fram dem och försöka igen.

Efter drakflygningen gick killarna och kollade en fotbollsmatch på fotbollsplanen. Jag började förbereda mina bidrag till middagen.

Killarna kom tillbaka när det mörknade ute. Ivan ville hjälpa mig i köket medan de andra spelade bingo. Han fick skala lök och berättade att om man la lökskal på huvudet så börjar man inte gråta när man hackar.

Inga tårar hos mig inte. Tack vara lökskalet? Om Ivan säger det så...

Jag tittade ut geom matluckan för att se vem som fått bingo.

Strömmen hade varit borta nästan ett dygn men kom tillbaka just som vi var färdiga i köket. Ivan visar stolt upp resultatet.

Köttet var inte riktigt färdigt. I väntan på maten berättade Gwanga roliga historier för de andra.

Maaat! De slukade allt. De var skeptiska de första gångerna vi serverade guagamole men nu gillar de det. Och nu har de även vågat prova på gurka och salladsblad.

Dan och Brian torkar bord och sopar golvet efter middagen

Sen förberedde Dan inför nästkommande skoldag genom att... stryka slipsen. Ha ha.

Övriga var iväg och hämtade vatten eftersom det försvunnit. Starke Alex bär dunken.

Kvällen avslutades med en sista vända i skolböckerna. Just nu sitter de alla och kämpar med sina prov i skolan. Jag håller tummarna för att det går bra för dem. Ni får hemskt gärna göra detsamma!

6 kommentarer:

  1. ha ha ... vad roligt det där om att lägga lökskal på huvudet...och vad duktig Ivan var som gjorde i ordning en sån vacker salladsskål! :-))

    Emma, hälsa Ivan att en sådan duktig pojke skulle man ha när man lagar mat hemma!

    Tess

    SvaraRadera
  2. Vilket fint inlägg om en fin dag med en massa fina människor! Alla ser så glada och goa ut!

    (och snygga skor!)

    SvaraRadera
  3. Men oj, det där med lökskal på huvudet måste jag testa nästa gång! Det känns ju onekligen effektivare än cyklop, hoppas på att det funkar också ;)

    Himla skoj att få se era dagar i bildinlägg så här i bland förresten! Det är ett fantastiskt jobb du & dina kolleger gör! :)

    SvaraRadera
  4. Emma, jag var tvungen att prova Ivans knep att lägga lökskal på huvudet. Jag gråter nämligen floder när jag hackar lök. Jag är fortfarande stum över resultatet. Inte en tår! Jag vet inte om det var för att jag hade lökskalet men det är ju så att man börjar undra. Haha.

    SvaraRadera
  5. Det är underbart roligt att se era dagar i bilder! Mer sånt!
    Och speciellt roligt är det att se hur ni bor!
    Hur stort är huset ungefär, i kvadratmetrar? Hur många rum och sovrum har ni? Hur sover alla killar - hur många i ett rum, har dom vånginssängar? Du har eget rum vad jag har förstått. Kan du inte skissa upp en planritning på ett ungefär hur huset ser ut?
    När killarna är i skolan, vad gör du då?
    Jag har alltid haft en bild av att huset inte ligger granne med några andra hus, jag vet inte varför. Men på bilden när killarna är ute på gräsmattan, som jag tycker verkar vara rätt stor!, så ser jag ju hus utanför häcken.

    Massa kramar till er alla!
    Hälsningar Lina

    p.s Ska ni fira advent? Tänkte du julpynta något?

    SvaraRadera
  6. Tess: Det ska jag göra!
    Klara: Ha ha ha, är det sant? Ivans magic!
    Lina: Ska försöka få till ett inlägg med bilder från huset och vår omgivning. Bra idé! Advent vet i tusan om vi firar men julpynt blir det garanterat!

    Kram på er!

    SvaraRadera