onsdag 7 mars 2012

KONY 2012

Många har idag gjort mig uppmärksam på den här videon men jag har inte kunnat se den eftersom vi har så dålig uppkoppling Jag förstår dock att det är något som bör spridas och därför lägger jag ut den här.  Det är någon slags protest och manifestation mot Joseph Kony om jag förstått det rätt?



Angående Joseph Kony ska jag erkänna att jag inte känner till så mycket mer än att han är en rebell och ledare för Lords Resistant Army i de norra delarna av Uganda. Jag har hört de fasansfulla historierna om hans grymhet och sett bilder på hans offer. När jag pratade med Alex idag berättade han att Kony inte tros befinna sig i Uganda längre,  ryktet säger att han flydde till Sudan och sedan till Kongo.

Ett av Jospeh Konys offer
EDIT:
Jag har som sagt inte sett filmen själv och vågar inte uttala mig om dess innehåll och hur man ska ställa sig till det. Fick ett mail från en vän som tycker det är viktigt att även belysa kritiken som kommit till följd av KONY 2012 kampanjen. Det håller jag med om. Om ni vill kan ni läsa mer här.  

5 kommentarer:

  1. Med filmen vill de göra de här offren kända och även Konys kända. Alla ska veta det han gör fel. För bara så kan de få världen att regera och få USAs regering att inte dra tillbaka hjälpen de skickat dit. Målet är att ta fast Kony under 2012. :)

    SvaraRadera
  2. Invisible Children som är organisationen bakom denna film är en ohederlig organisation som använder ett bra budskap (att man vill bekämpa en riktig hemsk person) genom imperialistiska medel. Invisible Children förordar direkt militär intervention, d.v.s. krig. Vidare så stödjer organisationen Ugandas militärdiktatur och Sudans Liberation Army, en terrororganisation som själva använder barnsoldater och som utför våldtäkter i sin krigsföring, det vi vill göra oss av med?! Läs mer på denna länk: http://visiblechildren.tumblr.com/post/18890947431/we-got-trouble

    Kolla även in denna bild: http://4.bp.blogspot.com/_-PnDZmngAhM/Sa_KBGNySiI/AAAAAAAAAJY/uBOfiAysghs/s1600-h/IMG_2941.JPG

    Känns lite fel att sponsra en diktators militär som avrättar folk utan rättegång och till exempel vill införa dödsstraff på homosexuella!

    Dessutom så får skaparna, bla killen i filmen en VÄLDANS massa pengar i egen ficka. Plus att militären är misstänkta för att avrätta hela byar i jakten på LRA känns inte så aktuellt. Det enda som är bra med denna Kony-grej är att världen får upp ögonen för att sådant här faktiskt sker. Självklart ska Joseph Kony stoppas, men inte på detta sättet.

    SvaraRadera
  3. Bra att du behåller ditt lugn och din mognad Emma!!! Håller i övrigt med Hanna i inlägget ovan...

    K

    SvaraRadera
  4. Jag tycker den här filmen var bra producerad och man fick upp ögonen ännu mer. Jag kan till viss del fundera över det som Hanna skriver och som många andra kommenterat runt om. Däremot kan jag inte förstår hur folk kan bli upprörda över att han får pengar i egen ficka. Jag kan inte låta bli att tycka att det är mer än rätt. Vet inte vilken grotta ni bott i men så vitt jag vet klarar man sig inte riktigt utan pengar, samhället är inte uppbyggt så och jag har svårt att tro att människorna bakom organisationen tar ut några osjäliga jättesummor. Såna där taxeringssiffror stämmer sällan, tillexempel taxerar många av våra svenska kändisar 0:- om året, vilket också kan verka märkligt. Organisationen är nog inte värre än någon annan och det finns alltid skeptiker till sånt här som till viss del, tror jag, kan bero på att folk inte heller vill tro på att folk gör något snällt och tillsynes oegoistiskt. Det kan sticka oerhört i andra folks ögon. Vilket är tråkigt. Jag visste inte om Joseph Kony innan detta och jag är tacksam över att ha sett filmen och hoppas att det kommer bli ett slut snart. Och det är väl det som det går ut på?

    Det är givetvis fruktansvärt att dom själva använder sig av hemska medel och taktiker likväl som att deras militär, i ett eventuellt fångatagande av Kony kommer skada och döda barn i och med Konys "arme" som till stor del består av barnsoldater. Jag hoppas att man på något sätt kan kringå detta faktum men för det behövs pengar och allmänhetens hjälp.

    Sen är det också ett monsterjobb att vända ett helt samhälle. Afrika ser inte ut som Sverige eller som många andra länder gör gällande moral och kvinnosyn. Våldtäkter är aldrig okej, missförstå mig rätt. Men samhället är uppbyggt olika på olika ställen i världen och jag tror att det är svårt att lösa alla knutar på en gång. Varför ska man inte kunna uppmärksamma en bra handling utan att påpeka de dåliga förhållanden som faktiskt finns kvar? Om vi hjälps åt att hylla och föra denna organisation till ljuset, kanske vi kan ta tag i nästa problem sen. Man måste ju börja i någon ände?

    SvaraRadera
  5. Nu har jag set filmen med lite kritik i bakhuvudet. Jag visste redan innan att det var en lobbyistgrupp som producerat den och det märks tydligt när jag kollar. Jag håller med om att det är viktigt att låta alla få information problem och oroshärdar, så att man kan göra val som inte stödjer utan arbetar mot dessa, men jag tycker inte att det ligger för enskilda länder att göra det. USA har tillräckligt med problem hemma som de borde lösa innan de ska vara världens "hjälte". Om någon ska lägga sig i konflikter så är det FN, speciellt med tanke på att Kony som du skriver inte finns i Uganda längre. Tillsammans är vi starka, både på gräsrotsnivå och på världsnivå. De två vägar som (för mig) finns är att arbeta med fredsbevarande arbete genom frivilligorganisationer utan politisk agenda eller FN. Det ska inte vara det ena eller andra landets ansvar att skydda alla andra, det är därför vi har FN. Jag hoppas att det som sas i filmen om att de stödjer skolbyggen och sån verksamhet är sant för det är ett jättebra steg i rätt riktning. Självklart ska Kony ställas inför rätta, men det är inte USAs ansvar. Det är världens ansvar.

    SvaraRadera