torsdag 29 mars 2012

Fråga

Jag vet att många av er läsare har betydligt mer erfarenhet än jag av små bebisar och har säkert därför svar på min fråga.

Hur klipper man naglarna på en liten kille på 3 månader?

Isaac har fått så långa naglar att han river både sig själv och oss andra med dem. Vi försökte klippa med nagelsax men jag gav upp direkt för jag trodde jag skulle kapa hans fingrar när han stretade emot. Irene och Stidia säger att de i regel biter av naglarna på små barn här och på internet läste jag att man kan "riva" av dem.

Vad säger ni? Vilket sätt är bäst?


13 kommentarer:

  1. Du kan ju klippa naglarna när Isaac sover

    SvaraRadera
  2. Bitit av naglarna på mina små. :)

    SvaraRadera
  3. klipp naglarna i sömnen eller använd en nagelfil

    SvaraRadera
  4. Vi klippte också när vår lille kille somnat. Supersmidigt! Inga protester då inte.

    SvaraRadera
  5. Jag brukar klippa min unges naglar när han sover, han somnar ju ofta i famnen så då klipper vi! I början filade vi dock naglarna eftersom de på BB sa att man skulle det, när de är nyfödda är nämligen naglarna ihopväxta med fingrarna på något vis så det lätt kan bli sår när man klipper eller nåt. Vet inte hur länge det gäller dock.

    SvaraRadera
  6. Det finns ju sådana där små nackelknippsare för bebisar. Kanske svårt att få tag på i Uganda.. Jag hade nog valt att fila naglarna när lillen sover! Trevligare både för dig och grabben :)

    SvaraRadera
  7. Vi fick med höra på BB att de satt ihop med huden i början, jag tror vi har klippt sen vi såg att de var lösa dock, också att man inte skulle riva av dom fick vi höra av BB, vet inte varför, utan de rekommenderade att fila i början. Och som så många andra sagt, man kan ju göra det när han sover om han ogillar det och inte vaknar av det, hoppas det löser sig /Låla

    SvaraRadera
  8. Jag filar då blir inte naglarna så hårda. När han blir större så kan ni sätta en färgglad strumpa på handen som ni inte ska klippa naglarna på, då kollar han på den istället (har funkat på mina barn).

    SvaraRadera
  9. i början rev jag lite försiktigt och sedan klippa när dom sover under ett tag.

    //vickan

    SvaraRadera
  10. Tack för tipsen! Jag tror vi provar när han sover.

    SvaraRadera
  11. Jag har inte vågat klippa naglarna på mina små. Det allra bästa för oss har varit att vänta med nagelfixet efter ett bad, gärna i olja då har naglarna mjuknat. Ta en nagelfil och fila dem. :)

    SvaraRadera
  12. Finns många sett, bita javist om man gillar det, riva fungerar ibland. Men klippa är nog bäst. Lättast är då barnet sover eller är upptagen med annat. =)

    SvaraRadera