onsdag 18 december 2013

Historien upprepar sig

Igår råkade vi stöta på en bekant här i Kampala, kul sammanträffande i denna kaosartade miljonstad, särskilt eftersom ingen av oss är härifrån. Denne bekante har varit volontär och sponsrat en organisation i en mindre ugandisk stad.
 
Vi la märkte till att han magrat rejält och såg allmänt tärd ut så vi undrade, med minne av hur bra han verkade må sist vi sågs, hur allt var. Han berättade då en historia, skrämmande lik den jag upplevt med "Director" om upptäckter av vanvård, förskingring av pengar och falsk marknadsföring. Efter att ha konfronterat de ansvariga har han blivit trakasserad och tagit emot hotelser så till den grad att han mer eller mindre fått fly till Kampala i rädsla för vad som kan hända om han stannar. Jag fick en klump i magen samma sekund som han började berätta och den har inte blivit mindre.
 
Det är alltför vanligt att människor och organisationer inte är det de utger sig för att vara. Utsatta barn utnyttjas i syfte att tjäna pengar. Usch.
 
Jag blir så förbannad.
 
 

1 kommentar:

  1. Hej Skitungarna!

    Jag har skickat ett mail till dig ang möjligheterna att komma ner och arbeta med er under en månads tid. Men jag vet inte om hotmailadressen till höger är aktiv?
    Svara mig gärna på carajna.c@gmail.com så fort du har möjlighet!

    Mvh Carina & Martina

    SvaraRadera