onsdag 12 november 2014

Semester

Snart är skollov för grabbarna med allt vad det innebär i form av aktiviteter, jul- och nyårsfirande och inte minst vår stundande fotbollsturnering.

Avslappning och roligheter för våra ungdomar innebär visserligen även mycket kul för oss vuxna men också väldigt mycket jobb. Eftersom det inte blev så mycket ledighet för min del i Sverige i somras tänkte jag att det nu var ett bra tillfälle att ta lite semester för att ladda upp batterierna.

Och vad kan vara mer avkopplande än en resa till Zanzibar? Ja, jag kunde komma på en jäkla massa grejer under den närmare 48 timmar långa bussresan vi nyss tvingats genomlida. En liten pers men klart värt det nu efteråt. En eloge till Isaac. Han har sovit bort mer än halva turen och mellan varven har vi kört elefant och zebraspaning (men tyvärr inte sett en enda). Bättre ressällskap får man leta efter.

Nu är vi äntligen framme i Dar es Salaam och tar imorgon färjan till Zanzibar där vi ska götta oss, bada och ha det så bra vi bara kan.

(Jag ska försöka att blogga som vanligt men vet av erfarenhet att nätverket på ön kan vara oplålitligt ibland)

4 kommentarer:

  1. Jag ska själv flytta till afrika med min son och funderar över det där med kommunala resor. Finns bälten? Får barnen egna säten? Av min erfarenhet med bussarna i Tanzania så är de ofta överfyllda med både människor och löst bagage. Hur upplever du säkerheten när du reser med Isaac?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad spännande! De bussar jag haft erfarenhet av i Uganda/Tanzania (i Östafrika generellt) är tyvärr inte roliga. Som du säger så fyller de dem med både alldeles för många passagerare och bagage. Barn får egna säten om man betalar för det men bälten finns i regel inte. Lägg till dåligt vägunderlag och chaufförer som ofta kör alldeles för fort. Det är ingen behaglig upplevelse. Särskilt inte när man reser med barn. Jag försöker i största mån att undvika kommunala resor men i det här fallet var det enda sättet för oss att komma iväg på semester. Positivt under vår tur den här gången var att till och med våra medpassagerare reagerade (det händer sällan) när chauffören gasade på alldeles för mycket och informerade honom att det faktiskt var människor och inte ett kycklingar (!) han hade i bagaget. Bra är också att det finns många polispatruller längs med vägarna vilket reducerat antalet vägpirater men tyvärr gör deras närvaro lite för att hålla hastigheterna nere. Vår buss fastnade i en fartkontroll men efter att konstapeln fått ett par kronor släpptes vi och chauffören var snabbt uppe i samma hastighet igen. Rådet jag kan ge är att försöka att i den mån det går undvika bussresor men när det är tvunget att höra sig för om bolag med bra rykte och försöka välja de säkraste platserna man kan, har man tur finns det bälte. Jag brukar också försöka kolla chauffören innan resan för att se så att han inte är påverkad av alkohol och/eller droger men det är svårt eftersom en del tar droger medan de kör.

      Radera
    2. Tack för ditt svar. Det låter vettigt alltsammans. Förhoppningsvis lyckas jag ta egen bil eller försöka undvika de alltför trafikerade vägarna.

      Det blir nog spännande alltsammans hur man än gör! :) Ha det så bra

      Radera
  2. It's good for you to take a little break from Kabale. Have a great holiday!

    SvaraRadera