tisdag 1 december 2015

Om sjukvård

Igår var jag på vårdcentralen där man konstaterade samma sak som man gjorde hos läkaren i Kabale. Att jag med största sannolikhet har ett förkylningdvirus som spökar.

Insåg också hur mycket sjukvården här i Sverige skiljer sig från den ugandiska vad gäller behandling. 

I Kabale ordinerades jag både antibiotikakur och en handfull andra mediciner. 

Läkaren här i Sverige gav mig inte ens en alvedon.

Vet inte om det är unikt för Uganda men de är väldigt snabba med att proppa på folk medicin när de är sjuka. Det går inte att uppsöka en vårdinrättning utan att få något utskrivet.

Undrar vad det beror på.

Ser medicinutbildningarna annorlunda ut? Vill man ge patienten valuta för pengarna? Inte låta dem gå tomhänta? Eller handlar det om ekonomi, att man vill sälja så många piller som möjligt?

Jag vet inte...

11 kommentarer:

  1. Onödiga antibiotika = onödiga kostnader +onödigt resistenta bakterier. Ingen hälsosam ekvation.

    SvaraRadera
  2. Av en bekant som har jobbat som läkare vid sjukhus i mindre städer i ett afrikanskt land så har jag fått höra att det finns en inarbetad vana att skriva ut mycket medicin, dels för att man som läkare då har gjort något men också för att läkare ibland får provision från läkemedelsföretag/återförsäljare. Så några vinner medan många förlorar, precis som Maria skrev här innan.

    SvaraRadera
  3. Läste ifatt din blogg idag. Följde er för nått år sen men inte läst på ett tag.
    Läste att en familj med ett litet barn med albino sökt upp er. Såg ett program på tv om barn i Afrika med det. De gick på en särskild skola där de fick hjälp med särskilda solskyddskläder och blev insmorda med hög skyddsfaktor. Tänkte att nu när du är i Sverige kan du kanske köpa eller få skyddsdräkter till honom finns ju massor olika sådana. Även kanske få hjälp från apotek med solskydd. Deras ögon brukar också vara känsliga så solglasögon är nog också bra. Kram Kristina

    SvaraRadera
  4. Antibiotikaresistans är den största anledningen. Ett problem som inte uppmärksammas tillräckligt.

    SvaraRadera
  5. Dokumentären heter i skuggan av solen. Där det även tas upp om vidskepelser om albinos i Afrika.

    SvaraRadera
  6. Även Albino i en hotfull värld.

    SvaraRadera
  7. Det kanske handlar om kunskap? För virus ger man inte antibiotika eftersom det inte har någon effekt på virus. Därför är det meningslöst att skriva ut det, samt att det ökar på antibiotikaresistensen. Vi har börjat få problem med multiresistenta bakterier i vården där vi inte kan rädda livet på patienter för antibiotikan tar. Därför är man restrektiv med antibiotika när det inte behövs. Krya på dig!

    SvaraRadera
  8. Hej hur går det med den lilla killen som många skriver om ovan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har inte hänt så mycket tyvärr. Vi vet inte riktigt vad för slags stöd familjen behöver och vad vi kan erbjuda. Vi kommer åtminstone att försöka hjälpa till med solskydd och läkarbesök.

      Radera
  9. Jag hörde från en tjej i Tunisien att det är samma sak där med massor av antibiotika och att man till och med kunde köpa honung med tillsatt antibiotika mot förkylning... Hon blev väldigt motarbetad av sin mans släktingar när hon vägrade ge barnen antibiotika varje gång de var förkylda. Ifrågasatte du läkarens rekommendation och vad sa hen då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar vara en trend på flera ställen i Afrika. Till en början sa jag till honom att jag trodde det räckte med att jag vilade men när det inte blev bättre och han ville ge mig antibiotika trodde jag att det var nödvändigt.

      Radera